3 Nisan 2015 Cuma

Haydarpaşa



ALMAN OKULU
Arif Atılgan

Bugünkü adı Osmangazi İlkokulu olan bu okulu, Haydarpaşa’da görev yapan Almanlar kendi çocukları için 1902-1914 yılları arasında inşa etmişlerdir. Alman Okulu, Mimarlar Odası Temsilcilik Binamızın karşısındadır. 1918 yılında mağlup tarafta olan Almanların Ülkemizi terk etmesiyle Haydarpaşa’ya ve Kadıköy’e İngilizler yerleşmişlerdir. Onlar, bu okulu Osmanlı-İngiliz Mektebi olarak kullanmışlardır. 1935 yılından sonra diğer tüm yabancı okullar gibi bu okul da Türkiye Cumhuriyeti’nin Maarif Vekâleti’ne bırakılmıştır. Okul, Almanlardan 35000 TL karşılığı satın alınmış ve 1940 yılından itibaren 11. Mektep adıyla yine aralık vermeden eğitime devam etmiştir. Öncesindeki gibi paralı eğitime devam ettiği için bu okulumuza ilk Türk Koleji diyebiliriz. İlk adıyla Alman Okulu, 1950 yılında Osmangazi İlkokulu adını alarak bugün hala çocuklarımıza eğitim vermeye devam etmektedir.

                                                    Alman Okulu (Osmangazi İlkokulu)

Ailem Yeldeğirmeni’ne taşındığında ben ilkokul 4. sınıfa gidiyordum. Doğal olarak Semtteki Osmangazi İlkokuluna kaydedildim ve oradan mezun oldum. Ortaokulu da aynı sokaktaki Kemal Atatürk Ortaokulunda okudum. O yıllarda genellikle bütün okullar tarihi binalarda eğitim veriyorlardı. Belki de bu sebepten bu binaların farkına varılamıyordu. Sanırım, sonraları yeni inşa edilen betonarme okul binaları kullanıldığında, tarihi binalarda eğitim veren okulların değeri daha iyi anlaşılmıştı.

Alman Okulu (Osmangazi İlkokulu) da günümüze Haydarpaşa’dan kalmış bir anıdır.
ARİF ATILGAN HAYDARPAŞA KİTABI

Not: Bu konuda daha detaylı bilgi alttaki LİNk tedir:




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder